Dilaton -hengityspumppumenetelmä

Teksti: Anna Karlsson, Dilaton -hengityspumppumenetelmän kehittäjä

Vasta saatuani kielilihakseni toimimaan pystyin ymmärtämään laulunopetuksessa vaaditun syvän hengittämistavan. Siksi kutsun laulamisen näkökulmasta oikeaa tapaa hengittää kielihengitykseksi. Jos kieli-kurkunpäämekanismi ei toimi, ei äänen ja kehon välinen luonnollinen hengitysyhteys toteudu. Silloin melko yksinkertaisesta asiasta, joka peruslaulaminen on, voi tulla lähes ratkaisematon mysteeri.

Olen mezzosopraano Anna Karlsson, Wienin musiikkikorkeakoulusta 1992 (Mag.art) valmistunut ooppera- ja konserttilaulaja. Varsinaisen ammattilaulajan työurani tein Suomen Kansallisoopperan kuoron alttolaulajana vuosina 1991 - 2010. Kuorotyöni ohessa olen säännöllisesti pitänyt myös omia konsertteja. Laulua olen opettanut vuodesta 1989 lähtien: aluksi opetin laulunharrastajia. Vuodesta 2005 lähtien suuri osa oppilaistani on ollut ammattilaulajia tai sellaisiksi pyrkiviä.

Omat ongelmani terveen, kestävän ja ammattimaisen klassisen laulamisen vaatiman äänenkäyttötavan suhteen eivät ratkenneet ns. perinteisen laulunopetuksen keinoin. Jo pitkään opiskeltuanikin väsyi ääneni helposti. Vaikka kuinka kovasti yritin toteuttaa opettajieni antamia oppeja, en kyennyt laulamaan oman äänityyppini ohjelmistoa onnistumisen edellyttämällä tavalla. Siksi ryhdyin pohtimaan fyysisesti oikeaa tapaa laulaa. Näin kehittyi vähitellen Dilaton-hengityspumppumenetelmä®.

Dilaton-hengityspumppumenetelmä® on konkreettinen laulun kokonaisvaltainen opetusmenetelmä, jonka lähtökohtana on kieli-kurkunpäämekanismin toiminta. Menetelmän harjoitusten avulla voi loogisesti ymmärtää äänen, hengityksen ja kehon yhteyden laulamisessa. Tämän yhteyden ymmärtäminen on edellytys sille,  että pystyy hallitsemaan instrumenttiaan.

Menetelmän nimeen sisältyvä sana Dilaton® muodostuu englanninkielisten sanojen diaphragm (pallea),
larynx (kurkunpää) ja tongue (kieli) alkukirjainten yhdistelmästä.

 

Nimi kuvaa menetelmässä keskeistä hengityspumppua, jonka saa käyntiin nimenomaan kielilihaksen oikea toiminta.

Hengityspumppu-vektori.png

Pallea

Kurkunpää

Kieli

Dilaton-hengityspumppumenetelmän harjoitusten tarkoitus on kieli-kurkunpäämekanismin toiminta lähtökohtana aktivoida hengityspumpun toiminta. Tämän seurauksena koko fyysinen lauluinstrumentti nousee ja avautuu ja sen kykenee hallitsemaan.

 

Mikään itselleni opetettu laulamisen fyysiseen oppimiseen liittyvä asia ei auennut minulle hyvän ammattimaisen laulamisen edellyttämällä tavalla, ennen kuin ymmärsin kieli-kurkunpäämekanismin toiminnan ja opin hallitsemaan sen.

Laulua opetettaessa kehotetaan oppilaita usein pitämään kieli aivan rentona suussa. Sen tulisi yleisten ohjeiden mukaan maata litteänä alahampaiden takana. Jotta laulajan olisi mahdollista toteuttaa tämä, on hänen kuitenkin saatava kielilihaksensa ensin oikealle paikalleen ja sitten toimimaan niin hengitettäessä kuin artikuloidessakin. Tämä on hyvin suuri lihastyö ja tuntuu myös siltä. Yleisesti vaadittu kielen rentous ei voi siis toteutua, mikäli kieli on veltto ja toimimaton lihas.

Kieli-kurkunpäämekanismin jäykkyys sen itsensä toimimattomuuden seurauksena, siitä johtuva pallean laiska työskentely sekä lihaksiston joustamattomuus on hyvin yleistä.

 

Jos kieli-kurkunpäämekanismi ei toimi, menetetään luonnollinen hengityskontakti. Näin melko yksinkertaisesta asiasta, joka peruslaulaminen on, voi tulla lähes ratkaisematon mysteeri.

Dilaton -hengityspumppumenetelmästä® ovat saaneet ratkaisevaa apua jo monet ammattilaulajat ja klassisen laulun harrastajat. Jokaisen on mahdollista oppia oikea, terve äänenkäyttö – sinunkin.

Laulun ammattilaisten mielipiteitä Dilaton -hengityspumppumenetelmästä

Johdollani opiskelleet laulajat ovat menestyneet hyvin: he ovat päässeet oppilaitoksiin, saaneet kiinnityksiä, rooleja ja konsertteja. He menestyvät opettajina ja pärjäävät äänellään.

”Koko laulamisesta on tullut kokonaisvaltaisempaa ja tasaisempaa. Ääneni myös kestää. Olen menestynyt laulajana hyvin.”

”Jos ei ymmärrä, mitä kurkussa ja muualla kehossa tapahtuu, ei voi kehittyä kuin tiettyyn pisteeseen asti. Kurkku on terästä kun lauletaan oikein. Aiemmin minulta saatettiin lähes kieltää huomion kiinnittäminen kieleen ja alaleukaan. Lauloin ohi kurkun eikä ääneni soinut tasapainossa, ja se väsyi helposti. Laulun kehittymisen myötä Dilaton -hengityspumppumenetelmän avulla hävisi keuhkoputkentulehduskierre, flunssa-astma parani täysin enkä tarvitse enää mitään lääkkeitä, keho on vähitellen vääntynyt oikeampaan asentoon ja ryhti on parantunut. Rintakehäni on auennut, itsetunto kohentunut, itsevarmuus lisääntynyt, äänen kestävyys parantunut ratkaisevasti, raikas ja vapaa äänen sointi lisääntynyt, kasvojen lihakset kohonneet ja henkinen tasapaino parantunut. Olen löytänyt todellisen oman ääneni enkä tee väärää kumua tai paina, puske ja purista.”

”Dilaton-hengityspumppumenetelmä on kertakaikkisen nerokas systeemi. Annan oppien avulla olen pikku hiljaa päässyt siihen tilaan, että minä itse olen oman ääneni herra. Anna on antanut minulle eräänlaisen konkreettisen manuaalin, käyttöohjeen laulamiseen. Laulaminen on aivan loogista, järkeenkäypää toimintaa.”

”Tekninen varmuus tuo henkistä varmuutta. Olen oppinut luottamaan osaamiseeni enemmän kuin aiemmin. Kaikkein parhaalta tuntuu positiivinen palaute siitä, että musiikilliset ja tulkinnalliset ajatukseni ovat alkaneet välittyä kuulijalle paremmin kuin aikaisemmin, ja äänen terävä sävy on alkanut vaihtua pyöreämpään sointiin. Tietoisuus tästä ja siitä, että kehityn koko ajan, enkä vain polje paikallani tietämättömyyden suossa, tuo itsevarmuutta. Tiedän missä vaiheessa prosessia olen, ja että kehityn koko ajan. Olen armollisempi itselleni, rohkeampi ja avoimempi, ja siksi myös laulajana onnellisempi.”

”Kollegoiden palaute oli todella kannustavaa ja he ihmettelivät, mitä äänelleni oli tapahtunut, kun sen sointi oli parantunut huikeasti. Korkeiden äänten pelko ja niiden väärin laulaminen on pitänyt minut nöyränä koko laulamiseni ajan, enkä ole pystynyt ratkaisemaan ongelmaani kenenkään aiemman laulunopettajani avustuksella. Voin lämpimästi suositella Dilaton-hengityspumppumenetelmää niin aloitteleville kuin jo pidemmällä oleville laulajille. Onnellisinta olisi, jos voisi rakentaa instrumenttinsa heti alusta alkaen tämän menetelmän mukaisesti.”

”Aiemmin olin siinä uskossa, että kropalla pitää aktiivisesti tukea ja tehdä töitä. Tämä käsitys ajoi minut staattiseen jumiutuneeseen tilaan, joka ei palvellut äänentuottoa. Nykyään ajattelen enemmänkin, että tuki syntyy oikeasta äänentuottotavasta ja keho toimii itsestään oikein, kun ajatus äänestä on oikein. Käsitykseni asiasta on siis vaihtunut oikeastaan päälaelleen.”

Olen nyt kirjoittanut Dilaton -hengityspumppumenetelmästä kirjan, jonka voit tilata itsellesi. Kirjan avulla voit itse opiskella menetelmän mukaisesti tai käyttää kirjaa opiskelun tukena, mikäli päätät tulla henkilökohtaiseen ohjaukseen.